Az üzleti élet talán alfájának és ómegájának mondható a nulladik lépcső: az, hogyha valakit vállalkozásba fog. Na de ez korántsem olyan egyszerű, mint amennyire elsőre annak hangozhat, hiszen megannyi teendő van egy ilyen cégindítás során. A mai cikkben arról szeretnék egy kicsit mesélni, hogy milyen teendők vannak egy induló cégnél. A rendkívül hasznos és részletes információkat a topcegalapitas.eu weboldalnak köszönhetem.

Nos, először is. Rengeteg olyan kérdés tevődik fel egy ember fejében a cégalapítással kapcsolatban, amire túlságosan is sokféle válasz kering az interneten, vagy akár szájhagyomány útján. Ezért első körben szeretnék tisztázni néhány gyakori kérdést, korrigálni néhány pontatlanságot, vagy egyenesen eloszlatni pár tévhitet a vállalkozás indítással kapcsolatban.

Első körben egyáltalán ki az, aki céget alapíthat és mire van hozzá szüksége? Tulajdonképpen bárki, aki betöltötte a 18. életévét, jogi értelemben véve cselekvőképes és büntetlen előéletű. Az, hogy ezen kívül pontosan milyen szabályok érvényesek, attól függ, hogy milyen vállalkozási formát szeretne választani a céget indító személy vagy személyek. Amennyiben bt-ről, vagyis betéti társaságról van szó, azt lehet elmondani, hogy legalább kettő tagnak kell lennie az alapításkor. Erre azért van szükség, mert a vállalkozási forma jellegéből adódóan kell egy beltag és kell egy kültag a bt-be. Ezen felül természetesen még több személy is részt vehet a tevékenységben, de a két fő a minimum.

Más a helyzet a kft-nél, vagyis a korlátolt felelősségű társaságoknál, valamint a zártkörűen működő részvénytársaságoknál is. Ezekben az esetekben ugyanis nincs szükség egynél több személyre az alapításhoz. Sőt, akár egy cég is alapíthat kft-t. Természetesen ebben az esetben sincs kizárva, hogy egynél többen legyenek az alapításnál tagok, de az egy a minimum létszám.

Hasonlóan fontos, kicsit talán gyakorlatiasabb gyakori kérdés, hogy pontosan mire is van szükség a cégalapítás során. Itt egészen praktikus és egyértelmű dolgokra kell gondolni. Nyilvánvaló módon szükség van egy személyazonosító okmányra, mint minden más hivatalos ügyintézés esetében. Ez lehet személyi, jogsi, vagy akár még útlevél is. Ez kéz a kézben jár a lakcímkártyával, hiszen ezzel együttesen van lehetőség arra, hogy beazonosítsanak minket. És mivel itt pénzügyekről lesz szó, kelleni fog az adókártya is. Ha pedig kevésbé a kézzelfogható részét nézzük a cégalapításnak, akkor a fontossági sorrend valahogy úgy néz ki, hogy székhely nélkül nem fog összejönni a cégalapítás, tehát arra mindenképpen szükség van. Ugyanilyen fontos, hogy az alapító személyek személyesen jelenjenek meg az alapításkor a megbeszélt időpontban és ne legyen közöttük közügyektől eltiltott személy. Aki ezt tudja prezentálni, annak nincs oka az aggodalomra.

Ez rögtön fel is veti a következő kérdés, hogy hogyan is tudja igazolni az alapító személy, hogy rendelkezik megfelelő székhellyel? Ez sem olyan ördögtől való. Egyrészről, kelleni fog az ingatlan címe és helyrajzi száma. Másrészről az üggyel foglalkozó ügyvédnek le kell ellenőrizni az ingatlan tulajdoni lapját és az ott szereplő személyeknek hozzá kell járulni ahhoz, hogy ott lehessen a vállalkozás székhelye. Ehhez egy úgynevezett székhelyhozzájáruló, vagy befogadó nyilatkozatot kell készíteni.

Sokkal egyszerűbb ennél az a megoldás, hogyha a topcegalapitas.eu segítségével szerzünk székhelyet, ugyanis ők a cégalapítás és cégmódosítás mellett székhelyszolgáltatással is foglalkoznak. Ez pedig bőven segítségünkre lehet ebben az esetben. Az ajánlatukban egészen pontosan 6+1 hónap székhely bérlés szerepel, amiért cserébe 29 900 vagy 39 900 Ft + ÁFA díjat kell fizetni. Hogy melyiket, az attól függ, hogy hol szeretnénk igénybe venni a székhelyszolgáltatást, ugyanis olyan községben is lehetőség van rá, ahol nem kell iparűzési adót fizetni. Ez sok esetben hatalmas segítséget jelenthet és jócskán meg is érheti anyagilag.

De persze, hogyha megvan a saját székhelyünk akkor sem kell aggódni, csak a felsoroltakkal megjelenni a cégalapítás során.

Sokakat szokott az a kérdés is foglalkoztatni, hogy mennyit időt vesz igénybe maga a cégalapítás folyamata. Természetesen minden egy időpont egyeztetéssel és bejelentkezéssel indul. De ha igénybe vesszük a topcegalapitas.eu segítségét, akkor tulajdonképpen egy óra alatt végezhetünk. Az egyeztetés és a papírok kitöltésének végén az ügyvéd ellenjegyzi az elkészült dokumentumokat, amik így elindulhatnak a cégbíróság felé. Tehát az a része a dolognak, hogy nekünk mennyit kell ott ülni és ezzel foglalkozni, nem több egyetlen óránál.

Aztán van a további része a folyamatnak, amihez mi személy szerint már nem kellünk, csak a cégbíróság és az ottani jóváhagyás és bejegyzés. Amikor pedig megtörténik a cég bejegyzése, jön is az üzenet a topcegalapitas.eu-tól. Ezt követően ugyanis újabb feladatok várnak még az újdonsült cégtulajdonosokra.

Először is, bankszámlát kell nyitni a bejegyzést követő 8 napon belül. Ez nagyon fontos, hiszen ezen keresztül mehetnek a tranzakciók, enélkül nem tud elindulni semmiféle tevékenysége a vállalkozásnak. 5 nap van arra, hogy bejelentsék a céget a Kereskedelmi és Iparkamarához. Itt meg kell fizetni a kamarai tagdíjat is, ezért is fontos, hogy a bankszámla minél hamarabb meglegyen. 15 nap áll arra rendelkezésre, hogy a NAV-hoz is megtörténjen a cég bejelentése. Az ne tévesszen meg senkit, hogy az alapítás során már megtörtént az adónyilatkozat leadása, mert ezen kívül még ugyanúgy be kell jelenteni a céget. A két dolog más célt szolgál, hiába egy a hatóság.

Ha már előkerült a bankszámla, a topcegalapitas.eu-nál is kitérnek arra külön, hogy mi a helyzet a törzstőkével. A számla nyitását követően el kell helyezni ott ezt az összeget, azonban ezt követően már szabadon felhasználhatja ezt a pénzt a vállalkozás képviselője. Ebben a témában azonban még számos speciális szabályozás előfordulhat, ezért mindenképpen érdemes a szakértőkkel is tanácskozni a témában.

Nagy vonalakban ennyiről lenne most szó. Lehet, hogy kicsit soknak, vagy akár bonyolultnak tűnik a dolog, de ha a topcegalapitas.eu segítségét igénybe vesszük, akkor garantáltan leegyszerűsödik a képlet. És abban is biztos vagyok, hogy nem sikerült minden egyes specifikus kérdést érinteni, ezért mielőtt bárki cégalapításba fogna, azt tanácsolom, hogy konzultáljon egy adótanácsadóval, vagy könyvelővel. Nagyon fontos előre kalkulálni azzal, hogy milyen bevételekre számíthat a vállalkozás, hiszen ennek függvényében lehet megválasztani az a vállalkozási formát, amiben a legjövedelmezőbben tud működni a cég. Márpedig mi más lehetne egy vállalkozás célja, ha nem az, hogy minél több profitot termeljen?!

A cégalapítást illetően minimálisan eltérő összegeket kell kifizetni a különböző vállalkozási formák esetén, hogyha szeretnénk igénybe venni az ebben való segítséget. De az minden ügyben igaz, hogyha székhelyszolgáltatást is rendelünk, akkor a cégalapítás és cégmódosítás ingyen van, tehát nem terhel bennünket még plusz ügyvédi költség. Csak a bérlést kell kifizetni, ráadásul még ajándék hónap is jár a csomagba és kész, minden más ingyen van.

Remélem, hogy sok hasznos információt találtatok a cégindítással kapcsolatban ebben a cikkben. Hogyha maradt még bennetek hiányérzet, ami biztosan maradt, akkor azt ajánlom, hogy látogassatok el a topcegalapitas.eu oldalra, ahol mindenre megvan a válasz, vagy pedig keressétek őket bizalommal telefonon, vagy e-mailben.